جمع خودمانی بچه های طرح ولایت

بسیج دانشجویی استان یزد

جمع خودمانی بچه های طرح ولایت

بسیج دانشجویی استان یزد

چرا چادر می پوشیم

یک طرح ولایتی | شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر
چرا چادر می پوشیم

یکی از عوامل علاقه و میل به چیزی این است که از مزایا و فوائدی که در قبال آن به انسان می رسد، اطلاعات کسب کنیم. یکی از دلائل دیگر علاقه و میل به چیزی این است که الگو و قهرمان انسان، به آن میل و علاقه داشته باشد.
1- پوشیدن چادر فائده دارد و فلسفه این نوع حجاب چیست؟
در قرآن کریم، در مورد حجاب و پوشش زنان آیاتى آمده، در برخى از آن ها به کیفیت و شکل حجاب اشاره شده است. از جمله:
« به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را از هر نامحرمى فرو بندند . پاکدامنى ورزند. زیورهاى خود را آشکار نگردانند; مگر آن چه به طور طبیعى از آن پیداست . باید مقنعه خود را بر گردن خویش فرو اندازند ، و زیورهای شان را جز براى شوهران شان یا.. . آشکار نکنند.. .»(1) .
در آیه مذکور چند نکته قابل توجه است :
1 . زنان نباید زینت هاى خود را ـ جز در مواردى ـ آشکار سازند، به این ترتیب آشکار کردن هر نوع زینتى، حتى لباس هاى زینتى و مخصوص که زیر لباس عادى یا زیر چادر مثل پیراهن، کت، دامن، شلوار و.. . مى پوشند، جایز نیست; زیرا قرآن کریم ، از این عمل نهى فرموده است .
2 . آن ها باید «خمار»هاى خود را بر سینه هاى خود بیفکنند: «ولیضربن بخمرهنّ على جیوبهنّ» (2) واژه «خُمُر» جمع «خمار» به معناى پوشش است ; ولى معمولا به روسرى یا مقنعه گفته مى شود که زنان سر خود را با آن مى پوشانند. کلمه «جیوب » نیز جمع «جیب » و به معناى یقه پیراهن است. از آن به گریبان تعبیر مى شود . گاه به قسمت بالاى سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق مى شود.(3)
بنابراین، چون چادر به عنوان یک حجاب برتر محسوب مى شود، اگر لباس هایى مثل، کت، شلوار گشاد یا تنگ و.. . زینت محسوب شوند، آشکار کردن آن ها جایز نیست. بهترین و کامل ترین پوشش براى زن که زینت هاى او را بپوشاند، چادر است.
پس حجاب منحصر در چادر و حتی مانتو نیست، بلکه هر لباسی که غیر از وجه و کفین (دست‏ها تا مچ) را بپوشاند(پوشاندن حجم و برجستگی های بدن نیز لازم است) و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد،کافی است. همان طور که بقیه واجبات دارای مراتب مختلفی می‏باشند،حجاب نیز دارای مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است.چادر حجاب برتر بانوان محسوب می‏گردد. زیرا با چادر حجم بدن زن محفوظ می ماند. طبیعی است در این صورت این حجاب برتر است. فلسفه چادر پوشیدن تنها مصونیت نیست، بلکه علاوه بر آن رعایت تقوا و اطمینان از انجام وظیفه است. با مانتو پوشیدن هر چند مناسب باشد،این اطمینان را ندارید.
فلسفه حجاب چیست؟
حجاب دو فلسفه اساسی دارد که با یکدیگر ارتباط دارند:
1. محافظت زن در برابر طمع ‏ورزی‏های هوس‏بازان.
2. پیشگیری از تحریکات شهوانی خارج از قوانین الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی جامعه.
حجاب با چنین نقش مهم و اساسی پیامی قاطع و کوبنده با خود دارد، و آن این است که در برابر همه مردان اجنبی نوعی هشدار و اعلام «دور باش!» می‏دهد، اکنون باید دید چه عواملی در رساندن این پیام و اثرگذاری آن مؤثر است:
1. حدود و میزان پوشش:
هر اندازه بدن زن پوشیده‏تر باشد، نقش نیرومندتری در دورسازی دیدگان نگاه کننده ایفا می‏کند. از همین رو چادر را حجاب برتر شناخته‏اند، زیرا با وجود شرایط دیگر، بیش ترین پوشش و مطمئن‏ترین مصونیت را می‏آورد.
2. کیفیت پوشش:
میزان ضخامت و حتی کیفیت دوخت لباس بخش مهمی از حجاب را تشکیل می‏دهد. لباس‏های نازک و تنگ و بدن‏نما که جاذبه های جنسی زن را برای مردان به نمایش می گذارد، موجب خیره شدن چشم‏های هرزه و آلوده جامعه است. در مقابل لباس‏های غیر بدن‏نما، دیده‏ها را از خود دور می‏سازد، و سلامت معنوی نفوس را تأمین می‏کند.
3. رنگ‏ها:
برخی از رنگ‏ها دیده‏ها را خیره می‏سازد، و پاره‏ای دیگر نگاه‏ها را از خود می‏راند و دور می‏سازد. کدام یک از این دو برای تأمین حجاب واقعی و مصونیت معنوی جامعه و خیره نکردن چشم‏ها و برنیفروختن آتش شهوت مفیدتر است؟ مگر ما در جامعه‏ای زندگی نمی‏کنیم که میلیون ها جوان در اوج غریزه جنسی به سر می‏برند و در سخت‏ترین شرایط جوانی از امکان ازدواج محرومند ؟ کافی است با اندک جرقه‏ای شعله‏های غریزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتی‏ها مبتلا گردند. پس چرا به هر وسیله ممکن ـ حتی با گزینش رنگ مناسب لباس در جامعه ـ به سلامت دینی و روحی و روانی آنان کمک نکنیم و موجب جلب توجه آنان و قرارگرفتن‏شان در دام مفاسد نشویم؟ در عین حال علمای دین نسبت به خصوص رنگ‏ها تأکید چندانی نکرده، ولی بر این مسئله پای می‏فشارند که لباس نباید موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشی از آن باشد. از این‏رو در طول تاریخ زنان مسلمان به میل خود لباس مشکی را برای حجاب برگزیدند . این سنت حسنه مورد پذیرش پیامبر(ص) و امامان(ع) قرارگرفت، زیرا آنان به این وسیله احساس امنیت و مصونیت بیش تری می‏کردند.
4. شیوه‏های رفتاری:
طرز صحبت و چگونگی راه رفتن و ... نیز بخشی از حجاب به معنای وسیع کلمه است. حفظ وقار و متانت هم همان نقشی را دارد که پوشش زن دارد. عدم رعایت آن نیز اثری چون برهنگی در پی دارد. از این‏رو قرآن مجید یکی از صفات خوب زنان مؤمن را که در رفتار دختران شعیب بیان می‏کند ، «حیا» و وقار است.
2- اما الگو و قهرمان ما و زنان مسلمانان حضرت زهرا سلام الله علیها است که حجابش شبیه چادر بود حتی بلند تر از چادر، چرا که به زمین کشیده می شد. درباره پوشش حضرت فاطمه(س) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد برای دفاع از فدک، همین پوشش نقل شده است.
حضرت فاطمه(س) مقنعه خویش را بر سر و جلباب بر تن کردند؛(4) یعنی پوششی که تمام تن را از سر تا قدم فرا می‏گرفته است.
وقتی برترین زن عالم چادر را انتخاب کرده، سزاوار نیست ما نیز به چادر علاقه بورزیم و چادر را عاشقانه انتخاب کنیم؟!

 

  • موافقین مخالفین
  • ۹۳/۰۸/۱۰
  • یک طرح ولایتی

حجاب

حضرت فاطمه زهرا

س

چادر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی